Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Bubalouch nebubalouch

Víte, kdo to je Bubalouch? Pokusím se to přiblížit, i když těžko říct, jak to půjde bez velkých, starých kamen.

F.Plešinger

Vraceli jsme se s kamarády vlakem z hor. Skupinka několika lidí, kterou hlídal zapůjčený malamut Norwik, největší pes, se kterým jsem se do té doby setkal. Dále kamarád Pulec, Kača s dcerou Aničkou a její kamarádkou Verunkou a  ještě dva dospělí lidé. Aničce bylo čtyři a půl a Verunka byla jen o něco mladší… prostě ten věk, kdy se z malé holčičky pomalu, ale jistě stává nezvladatelný orangután.

Cesta mi ubíhala poklidně - především proto, že jsem byl v jiném kupé, než ostatní. Za zavřenými dveřmi bylo ticho, cizí spolucestující pospávali a já jsem se mohl v klidu oddávat literatuře. Občas mě mezi útokem upírů vyrušil útok na dveře kupé a to pokaždé, když šly holky nalepit nos na sklo, zjistit jak se mám a říct mi, jaká je to škoda, že už se nevejdu k nim.

Do té doby bylo všechno v pořádku. Problém nastal až ve stanici, kdy přiběhly holky se zprávou: “Strrrrejdo, už je u nás místo, už můžeš k nám!” Co naplat. Pozdravil jsem spolucestující, ti mi na oplátku věnovali pár útrpných úsměvů, jako “to zvládneš!”, “drž se!” a vyrazil jsem za ostatními do kupé.

Bylo plně obsazeno, jen místo u okna čekalo na mě. Celou podlahu kupé zabíral Norwik, který sice na jednu stranu bytostně vyžadoval lidskou společnost, na druhou stranu to už byl pán v letech a na jakékoliv dotýkání byl poněkud háklivý. (Pevně věřím, že kdyby před ním nějaká paní prohlásila “no ťuťuťu copak tu to máme za pacinkůůů?”, zřejmě by skončila bez hlavy. Pokud by si tedy Norwika nespletla s koněm, což je pravděpodobnější.) Takže tedy - cesta na moje místo nebyla zas tak jednoduchá, jak by se zdálo, ale podařilo se, nikde jsem na Norwika nešlápl a mohl jsem se usadit na místě u okna.

A začalo peklo.

“Už je tu Filip, huááá!” “My si teď hrajeme na opiceééé, víš?” Naproti mě seděla slečna, která si kryla obličej nějakými skripty. Dospěláci vypadali beznadějně vydeptaně, ale Anička s Verunkou, ty byly jako… jako ve výběhu. Pokusil jsem se otevřít upíry, ale hned se mi v knížce objevil Aniččin obličej a začala mi vysvětlovat, že teď je zavěšená za nohy a že: “visí hlavou dolů, přesně jako pravá opice!” Bezradně jsem se podíval na hodinky. Cesta měla trvat ještě tři nemilosrdné, ukrutné hodiny. Vlak drncal na kolejích a odfukoval od tratě mraky sněhu.

“A na co tu čekáme?” ptala se Verunka podruhé, když už jsme stáli nějakou dobu v další stanici. “Nóó, proč tu čekáme?” tahala mě Anička za mikinu. Podíval jsem se na ni vážným pohledem a řekl jsem: “Připojujeme vagón, víš? S Bubalouchem” Anička už věděla, že Bubalouch je strašidlo, mimo jiné vyskytující se i v kamnech. Taky věděla, že není radno si s ním zahrávat a především - že je to můj vzdálený kamarád. “Ahaa… a co tady bude dělat?” začala Anička zkoumat situaci. “No, Bubalouch má úplně vzadu vagón, tam má obrovskej kotel a v něm vaří polívku.” Holky na sebe zkoumavě pohlédly. “Polívku z cibule”, pokračoval jsem, ”Fůůůůj”, zaznělo dvojhlasem.  “A taky z ponožek!” “Blééé, fůůůůůůj”, zaznělo podruhé a holky se chytaly za nos. “A hlavně - Bubalouch lítá nad vagónem a když někde uslyší malý děti, co jsou moc nahlas, tak je chytí a odnese do kotle s polívkou. A tam je vaří.” Anička se zarazila. Chvilka přemýšlení a konfrontace s fakty.  “Ty si z nás děláš legraci!” pokusila se o odlehčení. “Ne, kdepak. Jak jsem říkal, připojujeme vagón s Bubalouchem,” načež se ozvala rána a celým vlakem to cuklo, jak k nám shodou okolností opravdu připojovali další vagón.

Vlak se začal rozjíždět. Holky působily dost zaraženě. “No ale když -” začala Verunka, ale větu nedokončila, protože jí Anička sekla po noze a sykla “ticho, nebo si pro nás přijde Bubalouch!!!” Tak seděly, mlčely a pokukovaly po mě, jestli to je fakt pravda, že jako se s ním znám... opravdu?

Netrvalo dlouho a na dveře kupé zaťukal průvodčí. Náhoda tomu chtěla, že působil jako hodně zarostlý lesní muž, který sestupuje do vsi maximálně jednou za měsíc pro případnou korespondenci. Měl plnovous do půli hrudníku, že by v něm mohl pěstovat včely na med. “Dobrrrý den,” zabručel. Holky seděly vedle mě, dívaly se do země a krve by se v nich nedořezal.  “Dobrý den,” přivítali jsme ho s přehraným respektem a Kača mu ukázala jízdenku. Dveře se za průvodčím zavřely a holky seděly jak pěna. Ani nedutaly, pohledy zavrtané mezi kolena a dělaly, že tam vlastně vůbec, ale vůbec nejsou.

Situace se vyvíjela nadmíru slibně a od spolucestujích jsem byl nenápadně obdarováván souhlasnými pohledy a zdviženými palci. Bylo naprosté ticho, jen Norwik si občas povzdychl a protáhl tlapu.

Objevil se úplně jiný problém. Začal jsem se tomu celému tak trochu smát. S tímhle mám potíž. Jak se začnu smát, tak se mi nedaří přestat. A čím víc vím, že teď ne, tak tím spíš nejde přestat. Nejhorší na tom bylo, že všichni ostatní viděli, jak zápolím s nastupujícím záchvatem smíchu a začaly jim taky cukat koutky. Současně bylo jasné, že jak se někdo z nás začne smát otevřeně, tak holky prokouknou naši lest a to by nebylo dobré. Slečna naproti už zase schovávala obličej za skripty, ale teď už z úplně jiného důvodu. Břicho jí poskakovalo vpřed a vzad, společně s klepající se bránicí. Naštěstí nám holky nevěnovaly pozornost. Uvědomovaly si závažnost situace a pokaždé, když se některá z nich pokusila promluvit, tak ji ta druhá plácla s výstražným ukazováčkem na rtech.

A to neustálé ticho, napětí a nehýbání se je natolik vysílilo, že za několik minut obě dvě usnuly.

Samozřejmě, že to nevydržely až domů. Za hodinu už zase byly vzhůru, čilé jak rybky a zvesela pokračovaly v představení “Pavilon opic”, Bubalouch nebubalouch.

Autor: Filip Plešinger | sobota 14.9.2013 8:00 | karma článku: 10,55 | přečteno: 281x
  • Další články autora

Filip Plešinger

Rodiče v dračím doupěti

Hra na hrdiny (Dungeons & Dragons) baví plno lidí, ale má závažnou trhlinu. Umožní hrát za mágy, bojovníky, alchymisty...ale ne za rodiče. A s tím se musí něco udělat!

14.8.2020 v 22:15 | Karma: 7,95 | Přečteno: 231x | Diskuse| Hobby

Filip Plešinger

Mrkev?!

Byl listopad, tou dobou už tma, čekal jsem před hlavním nádražím na šalinu a studená šlinda se mi neúprosně prodírala do bot. “Mrkev?” Nejistý, opatrně vyřčený dotaz mě probudil z rozjímání nad rozmočenou kaší na chodníku. Podíval jsem se před sebe a zjistil, že dotyčnou nejen vůbec neznám, ale že ji rozhodně ani nechápu.

27.4.2014 v 9:00 | Karma: 8,53 | Přečteno: 436x | Diskuse| Ostatní

Filip Plešinger

Jak mi babička zabila kurzor

Mojí babičce bude v únoru devadesát. Teda, bude jí devadesát, pokud nebude hopsat, kde nemá, a nezlomí si k tomu ramenu ještě něco dalšího. Je neskutečné, jak si při tom všem dělá srandu sama ze sebe. Jednu věc mi připomněla nedávno (ano, moje skoro devadesátiletá babička mi připomněla...). A o tu se podělím.

12.1.2014 v 10:30 | Karma: 25,49 | Přečteno: 1479x | Diskuse| Ostatní

Filip Plešinger

Jirkooo... já... jáá... !!!

Jura řval jako tur. (A nebo jakoby túroval tura cestou na túru... ha!) No prostě ječel a křičel neslušná slova. Na okamžik měl i hlavu pod vodou, to pro změnu neječel nic a věřím, že v ten moment se mu možná i promítaly části života před očima. Bylo to totiž takhle:

30.11.2013 v 8:30 | Karma: 8,91 | Přečteno: 451x | Diskuse| Ostatní

Filip Plešinger

Drsná šikana. Brdkem.

Šrapnely úlomků z pravítek svištěly vzduchem. K zemi se snášely kusy papíru ze sešitů jako zbloudilí a zmatení výsadkáři. Hřbety učebnic při nárazech do ramen praštěly a ruce byly zabílené od křídy. Odpolední vyučování skončilo a skupina několika sedmáků zahájila ofenzívu.

26.10.2013 v 9:10 | Karma: 11,42 | Přečteno: 562x | Diskuse| Ostatní

Filip Plešinger

Hrátky s lukem. A proč v tom místě drhne křída... ?

Nikdy jsem z profi-luku nestřílel. Možná mi k tomu chybí profi-look, možná jen ten luk... těžko říct. Ale za to jsem se vcelku nečekaně dostal k díře, která s takovým profi-lukem měla co do činění a oprávněně vzbuzovala otázky.

12.10.2013 v 8:00 | Karma: 6,29 | Přečteno: 301x | Diskuse| Ostatní

Filip Plešinger

Na koncertě. Na Adama. Bez ponožky!

Měli jsme kapelu. Byla to naše kapela. A hráli jsme vlastní věci, jak se říká v mém oblíbeném Kouři. A pak mám ještě jedno oblíbené dílo, kde se tvrdí, že nejdůležitejší pomůcka ve vesmíru je ručník. Jenže i taková ponožka dokáže někdy zatraceně chybět.

28.9.2013 v 8:00 | Karma: 7,31 | Přečteno: 395x | Diskuse| Ostatní

Filip Plešinger

Strejdo, můžu jít s Anetkou do křoví?

Moje sestra má dvě nádherné děti. Markétku a Ondru. Tehdy jim bylo čtyři a šest let. Při každé návštěvě si ze mě dělali prolízačku, přesně ve stylu “Huá, stuejda! Budeme uádit!”. Občas to stálo za to.

21.9.2013 v 8:00 | Karma: 18,15 | Přečteno: 1207x | Diskuse| Ostatní

Filip Plešinger

Jak se vaří rýže?

Někdy zhruba během druhého ročníku na průmyslovce nade mnou začala strmě vycházet (pravda, pouze dočasně) kulinářská hvězda. Bylo totiž potřeba, abychom si s bratrem začali o víkendech vařit. A tak jsme se u toho střídali. On se naučil palačinky a já jsem dělal různé více či méně zdařilé experimenty na téma “sójové maso”. A pokud se zrovna nechtělo nikomu z nás dvou, dělali jsme si nudle s mákem.

7.9.2013 v 7:30 | Karma: 15,05 | Přečteno: 736x | Diskuse| Ostatní

Filip Plešinger

Slova silnější než meč aneb poslední bitka s bratrem

Není to zřejmě vždy s těmi slovy jen tak. Je to o protistranách dialogu, o umění šermovat slovy. Nebo v horším případě o umění šermovat rukama či nohama. A je dobře, když to nakonec není zas tak vážné a když se člověk může tomu šermování aspoň trochu zasmát.

17.8.2013 v 9:00 | Karma: 9,75 | Přečteno: 542x | Diskuse| Ostatní

Filip Plešinger

Návštěva

(Letní povídka pro Víkend MF DNES) Slabý vítr si pohrával s meruňkou, laškoval s jejími lístky a plody pod větvemi pomalu nabíraly barvu slunce pozdního odpoledne. Na cestičcce stál Laďa, spokojeně přemítal o obloze a konví kropil záhonky. Pár kroků za ním se motala Alenka s menší konví a kropila, co jí přišlo do cesty - cestičku, mrkev nebo tatínkovy boty. Nebylo to tak zajímavé jako honit se se starší sestrou Lídou, jenže ta pomáhá vařit mamince. A tak ona, pro změnu, pomáhá tatínkovi. Tak je to správně.

10.8.2013 v 18:35 | Karma: 9,98 | Přečteno: 306x | Diskuse| Ostatní

Filip Plešinger

Ťukání na sklo

(Letní povídka pro Víkend MF DNES)Na obloze se líně převalovaly ovce, do nosu voněl čerstvý chleba od pekaře v ulici a Božka se loudala s konví podmáslí domů. Bylo léto, kamínky tlačily do bosých chodidel a vítr ji šimral ve vlasech. Na kraji Nové ulice se v ní probudil divoch, barevně pomalovaný indián s čelenkou.

3.8.2013 v 21:42 | Karma: 11,96 | Přečteno: 506x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 13
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 571x
Převážně zvědavý.

Seznam rubrik